Teman-teman

Friday 23 September 2011

KemBaLI..

Pang!!

Terasa seperti ditampar. Betapa soalan yang ditanyakan oleh seorang teman benar-benar membuatkan hati saya tersentak.

APA YANG AKAN DILAKUKAN JIKA SAYA MATI ESOK??

Ya... apa yang saya perlu lakukan? Saya mula menanya 'dia'... Dia adalah sekeping hati yang perlu dijaga sentiasa agar berada dalam keadaan selamat sentiasa daripada serangan-serangan yang tidak saya izinkan. Namun, ia kelu. Bisu.

Lalu, apa yangharus saya katakan??

Benar... Tuhan akan memanggil hamba-NYA kembali pada bila-bila masa sahaja yang disukai-NYA. Semuanya sudah ditakdirkan tanpa ada kelewatan walau sesaat. Oleh itu, saya cuba mempersiapkan diri saya dengan bekalan-bekalan yang akan dibawa jika saya dipanggil kelak. Saya tidak ingin menanam badai kerana kelak saya akan menuai badai!

Namun, dalam ketika mempersiapkan diri adakalanya saya turut tersasar. Mudah-mudahan ALLAH ampuni saya. Bagaimana ya agaknya jika tiba-tiba saya dipanggil di kala dalam keadaan tidak bersedia? Di mana agaknya tempat saya kelak? Neraka atau syurga? Hanya TUHAN yang Maha Mengetahui.

Saya amat berterima kasih kepada sahabat saya yang bertanya kerana dari situ saya mula muhasabah diri yang adakalanya lalai dalam senang. Leka dalam keseronokan duniawi. Saya juga mula mencerap minda mengingati semula setiap perbuatan dan perlakuan yang pernah dilakukan dahulu. Dengan harapan dapat diperbaiki khilaf yang telah dilakukan.

Pada saya, persiapkanlah diri dengan iman dan taqwa agar saat kita ketemu dengan-NYA dalam keadaan tenang. Ambillah pengajaran daripada musibah yang diturunkan-NYA. Mungkin itu adalah peringatan ALLAH kepada kita. Dengarlah 'bisik' kan-NYA itu dengan mata hati. Usah tunggu DIA 'menjerit' barulah bergegas mahu bersiap.

Maka, sampai bila harus hanyutkan diri dalam arus nafsu yang tiada kesudahan. Sedarlah... kita hanya pengembara sementara di bumi ILAHI. Suatu saat nanti akan KEMBALI jua... 
Terima kasih sahabat saya yang bertanyakan soalan itu... mudaha-mudahan saya dan anda tidak terus terleka lagi.

No comments:

Post a Comment