Teman-teman

Sunday 12 February 2012

-Lau Kaa Na Bainana-

Ya Allah, anugerahkan rahmat dan kesejahteraan yang sempurna ke atas penghulu kami Nabi Muhammad, yang dengan berkatnya  terhurai apa yang tersimpul, terlepas daripada segala kesusahan, juga ditunaikan segala hajat, dan tercapai segala keinginan, dan akhir hayat yang baik, dan dicurahkan rahmat, hasil keberkatan wajahnya, yang mulia, kerahmatan dan kesejahteraan yang sempurna Engkau anugerahkan juga ya Allah, ke atas keluarga dan sahabatnya dengan kiraan setiap kerdipan mata, juga hembusan nafas dan setiap bilangan ilmu yang ada bagiMu. 

Begitu indah alunan puji-pujian terhadap Rasulullah...
Alhamdulillah.. saya berkesempatan menghadiri majlis ilmu yang diadakan di masjid as-syakirin, KLCC.. pertama kali menghadiri ilmu yang dipimpin oleh syeikh Habib Zainal membuatkan saya berasa tersentuh. Kuliah dimulakan dengan selawat kepada rasul dan diteruskan dengan sirah rasulullah.. 

Betapa agungnya baginda dan betapa sayangnya baginda terhadap kita. akhlaknya terlalu indah, bagaikan sukar untuk diikuti dalam keadaan dunia yang penuh pancaroba.. syukur... akhlaknya akan cuba diikuti walau apa jua yang berlaku..

Kala sedang mendengar kuliah, saya memandang hadirin yang hadir... tiba-tiba terdetik satu azam dalam hati saya.. mudah-mudahan Tuhan membantu saya untuk melaksankannya. Rasa sebak mula mengundang.. tika itu juga saya berasa kerdil dan terharu.. betapa saya ketinggalan jauh daripada mereka..

 Dari situ jugalah saya mula mengetahui tentang qasidah, burdah dan selawat puji2an terhadap baginda.. Terasa janggal dan kelu lidah untuk mengikuti bacaan yang tidak pernah bermain di bibir ini.. aduhai... betapa ruginya saya... bila dihayati makna qasidah yang dialunkan, betapa ia memuji rasulullah dan betapa ia menyentuh kalbu..

Insya-ALLAH, jika ada kelapangan saya akan bersama2 lagi ke situ.. 

lau kaana bai nana...

No comments:

Post a Comment